F-nieuws seizoen 2016-2017
 

Koffieschema
Team van de week
Taken leiders
Spelregels F-afdeling

 


Koffieschema F-afdeling
 
Beste leiders,



De JO9, JO8 en JO7-afdeling krijgt ieder jaar het “koffieschema”. Dit schema gaat van start bij de aanvang van de competitie/beker. Dit voorjaar gaat het “koffieschema” in op zaterdag 21 januari 2017. Het is de bedoeling dat, per genoemd team, op de genoemde datum twee ouders na afloop van de thuiswedstrijd even meehelpen bij de verkoop van koffie en thee. Op deze manier denken we de grote aanloop in de kantine, direct na de wedstrijden, in goede banen te kunnen leiden.

Voor de JO9, JO8 en JO7-afdeling betreft dit dus van ongeveer 9.50 uur tot uiterlijk 11.00 uur (als de ouders direct na de wedstrijd naar de kantine gaan dan kan nog het één en het ander worden uitgelegd)

DATUM               KOFFIETEAM

21 januari 2017 : NWC JO9-1

28 januari 2017 : NWC JO9-2

04 februari 2017 : NWC JO9-5

11 februari 2017 : NWC JO9-3

18 februari 2017 : NWC JO9-7

04 maart 2017 : NWC JO8-1

11 maart 2017 : NWC JO7-3

18 maart 2017 : NWC JO9-8

25 maart 2017 : NWC JO9-4

01 april 2017 : NWC JO9-6

08 april 2017 : NWC JO9-9

22 april 2017 : NWC JO7-1

06 mei 2017 : NWC JO7-2

13 mei 2017 : NWC JO7-4

Indien de wedstrijd wordt afgelast dan schuift de kantinedienst door naar de datum van de inhaalwedstrijd.

Bij voorbaat dank voor de medewerking, ook namens ons kantine personeel.

Groeten,

Susan van Oosterhout & Monique van den Broek

Groepsleiders JO6 t/m JO9

 
Team van de week

Iedere zondag bij de thuiswedstrijden van NWC-1 fungeert een Pupillen-team als mascotte.
In onderstaand schema zie je wanneer welk team aan de beurt is.

 
 Team  Datum  Wedstrijd
 JO8-1/JO7-1  29/01/2017  NWC - Rood Wit Veldhoven
 JO9-4  12/02/2017  NWC - EFC
 JO9-6  12/03/2017  NWC - Venlosche Boys
 JO9-7  19/03/2017  NWC - Oranje Zwart
 JO9-8  02/04/2017  NWC - RPC
 JO7-2/3/4/JO6  03/04/2017  NWC - Wilhelmina 08
 JO9-9  14/05/2017  NWC - IVO
Je team blijft gekoppeld aan de wedstrijd ook als deze wordt afgelast. Bij de inhaalwedstrijd ben je dan weer aan de beurt.

Wat staat dat team dan allemaal te wachten ?
  • Vanaf 14.00 verwachten we het team op het sportpark, eventueel met ouders. De kinderen krijgen van NWC een consumptie aangeboden na de rust en de ouders een kopje koffie/thee. Als het mogelijk is, regel dan even een aparte tafel. De kinderen zijn uiteraard in NWC-tenue. Monique van den Broek en/of Susan van Oosterhout zal de ouders en kinderen welkom heten. 
  • Om 14.25 verzamelt het pupillen-team zich in de gang bij de kleedlokalen.
  • De spelers lopen samen met een speler van NWC1 het veld op. Ze pakken deze speler bij de hand.
  • Daarna stellen ons eerste team en de bezoekende club zich op links en rechts van de middenstip waar zich het arbitrale trio bevindt.
  • De pupillen stellen zich in een lange rij op vóór de rij van ons eerste elftal.
  • Er kan nu een foto gemaakt worden van de pupillen met op de achtergrond dus het eerste elftal.
  • Hierna verzamelen de pupillen zich weer bij de ingang van het hoofdveld. 
  • Ook dit jaar neemt het team-van-week de verkoop van de loten voor de wedstrijdbal op zich. Voor aanvang van de wedstrijd krijgt de leider het “geldkistje” met wisselgeld en loten. Het makkelijkste is dat de spelers en ouders zich in een paar groepen verdelen, eentje gaat linksom de staanplaatsen af, de ander rechts. Je komt elkaar weer tegen op de tribune. Hou wel met een half oog het spel in de gaten: de ballen kunnen hard aankomen. De volwassenen (leiders & trainers) nemen het geld in ontvangst en de pupillen verstrekken de loten: 1 lot voor 0,50 euro, 2 loten voor 1 euro.

Let op dat de spelers de controlestrookjes in het boekje laten zitten. Als je klaar bent moet je het geld en de lotenboekjes weer inleveren aan de bar. Het lijkt een heel karwei, maar het wijst zich eigelijk vanzelf, en de jongens hoeven het niet voor niets te doen: in de kantine is er voor elke speler een snoepzak. Doe dit na de rust: anders is het te druk in de kantine.

Tijdens de rust van de wedstrijd komen de pupillen weer op het veld en worden er penalty’s genomen op de reservekeeper van het eerste elftal, bijvoorbeeld ieder vijf penalty’s. Na afloop van de rust gaan de pupillen weer van het veld en eindigt het officiële gedeelte. Met vragen kun je altijd bij ons of bij een van de bestuursleden terecht die op zondag aanwezig zijn.

Veel succes, Monique & Susan

 


Spelregels F-afdeling


Spelregels F-E pupillen
 
Het speelveld:
Het speelveld moet rechthoekig zijn. De lengte mag variëren tussen 50 en 70 meter. De breedte tussen 35 en 52,5 meter. De lengte moet in ieder geval groter zijn dan de breedte.
Het is gebruikelijk, dat pupillenvelden in de breedte van een “normaal” speelveld worden uitgezet.

Het doel
Het doel moet een breedte hebben van 5 meter en een hoogte van 2 meter. Doelpaal en doellat mogen vierkant, rechthoekig, rond of ovaal van vorm zijn. De hoeken moeten afgerond zijn. Achter de doelpalen moeten aan doelpalen en doellat netten kunnen worden aangebracht.
Het doel mag geen scherpe of uitstekende delen hebben.
De doelen moeten goed verankerd zijn.
Hockey- of handbaldoelen zijn NIET toegestaan.


Aantal spelers en wissels
Een complete ploeg in het veld bestaat uit een doelman en zes veldspelers. Het minimum aantal spelers inclusief doelman is vijf. Het doorlopend wisselen met een maximum van vijf spelers is toegestaan. Dit betekent dat het aantal door te wisselen spelers en het aantal malen dat men doorwisselt onbeperkt is.

Speeltijd
F-pupillen 2 x 20 minuten

Bal
Bij F- en E-pupillen wordt gespeeld met een bal maat nummer 5, met een maximaal gewicht van 320 gram.

Bijzondere spelregels

Spelbegin
Het spel begint of wordt hervat in het midden van het veld. De tegenpartij moet een afstand van 5 meter in acht nemen.

Buitenspel
De buitenspelregel is niet van toepassing.
Maar: staat een speler voortdurend voor het doel van de tegenstander terwijl het spel zich daar niet afspeelt en ontvangt hij de bal en wil gaan scoren, dan dient er toch voor buitenspel te worden gefloten, omdat er sprake is van buitensporig voordeel. De scheidsrechter dient kenbaar te maken dat deze manier van spelen niet is toegestaan.

Strafschop
Slechts bij hoge uitzondering: de afstand is acht meter.
(F-pupillen gebruiken hun handen ter bescherming: niet bestraffen). Indien een werkelijke doelkans door overtreding (opzet) wordt ontnomen, dan kan een strafschop worden gegeven.

Terugspeelbal
In het pupillenvoetbal is het voor 7-tallen toegestaan dat de keeper een terugspeelbal in zijn/haar handen mag nemen.

Achterballen
Achterballen mogen door de doelman in het spel worden gebracht door middel van werpen of uit de handen schieten. Het hinderen van de doelman is niet toegestaan.

Hoekschoppen
Hoekschoppen worden als ’halve corners’ genomen. Dat wil zeggen: vanaf een door de scheidsrechter te bepalen punt halverwege de hoekvlag en de dichtstbijzijnde doelpaal.

Vrije schop
Bij F- en E-pupillen worden alle overtredingen bestraft met een directe vrije schop, waarbij de tegenstanders op een minimale afstand van vijf meter staan. Bij de D-pupillen gelden de normale spelregels voor vrije schoppen.

Inworp
Deze wordt op normale wijze genomen. Foutief genomen inworpen moeten worden overgenomen.
Laat diegene die foutief inwierp, de inworp overnemen en leg desnoods uit hoe het wel moet. Het is een leerproces voor deze kinderen!

Algemene richtlijnen en adviezen voor scheidsrechters bij F- en E-pupillen
Het toepassen van de spelregels ligt in de hand van de spelleider of scheidsrechter. Hij of zij kan maar één bedoeling hebben en dat is de jongens of meisjes zoveel mogelijk laten VOETBALLEN.


Op het speelveld mogen zich alleen bevinden de spelers en de scheidsrechter. Coaches, begeleiders en anderen mogen zich dus niet tijdens de wedstrijd tussen de spelers begeven.


 

Taken leiders/ trainers F-afdeling 


Taken leiders

 
  • Fluiten van de thuiswedstrijden
  • Bij thuiswedstrijden de goals klaarzetten en/of opruimen. Dit is af te lezen van de briefjes die in het kleedlokaal hangen. Dit is dus voortaan een taak van de ouders de leider kan er wel voor zorgen dat de ouders dit op tijd doen
  • Wasschema afspreken
  • Kantine(koffie)dienst ( 2x per jaar) regelen
  • Legen van het eigen postbakje ( die bevinden zich in de bestuurskamer)
  • Uitslagen van thuis- en uitwedstrijden doorgeven bij het wedstrijdsecretariaat
  • Toezicht houden op allerlei zaken rondom het team (zoals extra activiteiten, clublotenaktie)
  • 2 keer per jaar bijwonen van het leidersoverleg
  • Beheren van de teamspullen (bal, fluit, waterzak, bidons)
  • Beheren eigen teampagina op internet (www.nwc-asten.nl) dit mag ook een andere ouder doen.
  • Toezien op het netjes achterlaten van het kleedlokaal
  • Leider van de tegenpartij erop attenderen dat de spelertjes na de wedstrijd ranja kunnen krijgen in de kantine.
  • 1x per jaar invullen van de beoordelingslijst van de spelers (deze bevinden zich in de unit, hierover krijg ter zijner tijd een uitleg van)
  • bij afmeldingen van spelers en daardoor een tekort aan spelers zelf voor vervanging zorgen bij een van de andere F teams.

Verder zijn er mogelijkheden om speciale cursussen te volgen.
 
 
Taken trainers
 

Van onderstaande taken is het van belang om er op toe te zien dat deze taken uitgevoerd worden. Daarbij kunnen spelers en ouders uiteraard van hulp zijn.
 

Onderstaande taken hoeven en kunnen uiteraard niet allemaal door de leider uitgevoerd worden. Wel is het van belang om er op toe te zien dat deze taken uitgevoerd worden en daarbij is het uiteraard gewenst dat de aanwezige ouders ook daar waar mogelijk helpen.
 
Overzicht taken:

  • Beheren van de eigen trainingshesjes
  • Klaarzetten en opruimen van de trainingsspullen. Daarbij kunnen de kinderen uiteraard goed helpen.
  • 2 keer per jaar bijwonen van het trainersoverleg
  • 1x per jaar invullen van de beoordelingslijst van de spelers (samen met de leiders)

 
Verder zijn er mogelijkheden om speciale cursussen te volgen